Blog reeks: Waarom en hoe kopen Chinezen over de grens?


De afgelopen maanden publiceerde China2025 een reeks van 5 samenhangende artikelen van ChinaTalk’s Ed Sander. In deze artikelen traceert Ed de reden waarom Chinezen zo graag (luxe) artikelen in het buitenland kopen. Een belangrijke reden is het gebrek aan vertrouwen in binnenlandse producten en handelaren. Vervolgens analyseerde Ed de manieren waarop grote e-commerce bedrijven als Alibaba veelal succesvol zijn geweest in het winnen van het vertrouwen van de online shoppers in China.

Toch blijft voor bepaalde producten de voorkeur van kopen in het buitenland bestaan. In de laatste drie artikelen uit de reeks beschrijft Ed de verschillende manieren waarop dit gebeurt: het veelvuldig kopen tijdens reizen en inzet van agenten die goederen het land in smokkelen (dai gou), websites als Tmall Global die buitenlandse merken in staat stellen hun goederen te verkopen aan de Chinese consument en tenslotte het – al dan niet via faciliterende partijen – kopen van goederen op buitenlandse websites (hai tao).

Klik op de onderstaande links om de afzonderlijke delen van deze reeks te lezen.

Vertrouwen gaat te paard in China

Vertrouwen winnen in e-Commerce

Chinezen kopen over de grens: Toerisme en Dai Gou

Chinezen kopen over de grens: Tmall Global

Chinezen kopen over de grens – Hai Tao