Blogreeks: New Retail in China


Een van de meest interessante trends uit 2017 was New Retail, een strategie van Alibaba die ook door andere e-commerce spelers in China ingezet wordt. JD.com spreekt bijvoorbeeld van Unbounded Retail en Tencent van Smart+ Retail. Kort samengevat is New Retail het integreren van online en offline sales, e-commerce en traditionele retail, waarbij de twee kanalen elkaar aanvullen en versterken.

In China vindt dus een ontwikkeling plaats waar wij in het westen al ruim 10 jaar over praten maar nog onvoldoende inzetten: multi- en omnichannel. In het westen betreft het vaak een online shop die fysieke winkels opent of een ‘brick-and-mortar’ winkelketen die ook een webshop opent. In China gaat New Retail echter veel verder. Alibaba en JD investeren in en gaan strategische samenwerkingen aan met offline winkelketens en stellen hun software beschikbaar aan kleine buurtwinkeltjes. Ook openen ze hun eigen versmarkten waar je zowel online als offline kunt winkelen. Andere partijen rollen intussen onbemande winkels uit terwijl Amazon Go nog experimenteert met haar eerste winkel.

ChinaTalk zich heeft de afgelopen maanden verdiept in het onderwerp en een reeks van 8 artikelen geschreven die verschenen zijn op China2025.nl, CustomerTalk en Asian News. Daarnaast hebben we een aantal New Retail initiatieven in China bezocht, wat inmiddels heeft geresulteerd in een video van een bezoek aan een onbemande Bingobox winkel.

Ook zullen later dit jaar een aantal presentaties plaatsvinden voor retailers, marketing congressen e.d. Ook interesse in een presentatie over New Retail? Neem dan gerust contact met ons op.

Intussen kun je in ons blogarchief de acht artikelen uit de reeks lezen.