Nieuws


In the past months ChinaTalk’s Ed Sander extensively researched and wrote about China’s New Retail initiatives. A total of eight articles were written, two of which are still to be published in May (click here for all published Dutch articles). One of the topics Ed wrote about are China’s unmanned stores; staffless stores that give the consumer access by scanning a QR-code or facial recognition. While visiting Shanghai Ed tried out one of these stores: BIU, Suning’s unmanned store experiment. In the video below he shares his experience. Are you interested in a presentation about New Retail for your company, […]

Video: New Retail – BIU, Suning’s Unmanned Store


Een van de meest interessante trends uit 2017 was New Retail, een strategie van Alibaba die ook door andere e-commerce spelers in China ingezet wordt. JD.com spreekt bijvoorbeeld van Unbounded Retail en Tencent van Smart+ Retail. Kort samengevat is New Retail het integreren van online en offline sales, e-commerce en traditionele retail, waarbij de twee kanalen elkaar aanvullen en versterken. In China vindt dus een ontwikkeling plaats waar wij in het westen al ruim 10 jaar over praten maar nog onvoldoende inzetten: multi- en omnichannel. In het westen betreft het vaak een online shop die fysieke winkels opent of een […]

Blogreeks: New Retail in China


De afgelopen maanden zagen we hoe Chinese e-commercepartijen als Alibaba en JD.com stappen maken in de wereld van ‘New Retail’, maar ook Tencent, het bedrijf achter de populaire WeChat-app en voor eenvijfde eigenaar van JD, blijft niet achter en lijkt haar zinnen te hebben gezet op de offline retailmarkt. Op zich is dit een opmerkelijke situatie aangezien Tencent vooral sterk is in videogames en social media en enkele jaren geleden al haar e-commerceactiviteiten al overdroeg aan partner JD.com. Nadere analyse maakt duidelijk waarom Tencent toch zo geïnteresseerd is in het verwerven van een positie in de offline wereld. Partnerships In […]

China’s nieuwe retailconcepten: wat moet Tencent in Smart+ Retail?



Recent was het weer zo ver. Na een uitzending van Tegenlicht waarop nogal wat aan te merken was laaide de discussie over China’s sociale kredietsysteem weer op. Vooral tegenstanders van de ‘sleepwet’ waar een paar weken later in een referendum op gestemd kon worden grepen het aan als een voorbeeld van ‘zo’n maatschappij’, en dus de sleepwet, die we toch echt niet moeten willen in Nederland. Dit alles gaat gepaard met een aantal hardnekkige misverstanden die al vier jaar de ronde doen op het internet en in de media in het algemeen. Ik wil in dit artikel nogmaals proberen deze […]

China’s Sociaal Kredietsysteem is niet wat je denkt


De afgelopen maanden hebben we meerdere malen aandacht besteed aan New Retail in China. Wat daarbij vooral aan de orde is gekomen is een aantal initiatieven van Alibaba. Je zou daarom misschien denken dat Alibaba de enige Chinese partij is die met New Retail aan de weg timmert. Niets is echter minder waar; Alibaba is simpelweg de partij met de best geoliede PR-machine, waardoor ze volop in het nieuws zijn. Alibaba is tevens de eerste die de term ‘New Retail’ heeft geclaimd. Maar ook andere partijen, waaronder Alibaba’s aartsrivaal JD.com, zetten al enkele jaren onder het labeltje ‘Unbounded Retail’ of […]

China’s nieuwe retailconcepten: JD.com’s Unbounded Retail


In the past months ChinaTalk’s Ed Sander extensively researched and wrote about China’s New Retail initiatives. A total of eight articles were written, two of which are still to be published in May (click here for all published Dutch articles). One of the topics Ed wrote about are China’s unmanned stores; staffless stores that give the consumer access by scanning a QR-code. While visiting Shanghai Ed tried out one of these stores: the Auchan Bingobox. In the video below he shares his experience. Are you interested in a presentation about New Retail for your company, students or seminar. Feel free […]

Video: Inside China’s Unmanned Bingobox Stores



In de vorige aflevering in de reeks over New Retailk in China keken we naar verschillende soorten technologieën waarmee Alibaba het offline winkelen interessanter en meer ‘data-driven’ maakt. In dit artikel ronden we de verkenning van Alibaba’s initiatieven af en kijken we waar het bedrijf de technologie in de praktijk inzet en hoe ze nieuwe offline marktsegmenten als de meubel-  en de autobranche betreedt. Smart Pop-up Stores en More Mall Tijdens het 11-11 Singles Day festival in 2018 werkte Alibaba samen met 52 winkelcentra – waaronder Intime, de winkelketen waarin Alibaba fors inversteerde – in 12 steden bij het opzetten […]

China’s nieuwe retailconcepten: Alibaba in meubels en auto’s


Enkele maanden nadat ze in 2013 naar Nederland verhuisde schreef ChinaTalk’s Jessica Sun dit artikel. Inmiddels is ze aardig ingeburgerd in Nederland, maar we delen graag nog eens haar tien grootste verbazingen bij haar komst naar ons land. In april 2013 verhuisde ik op dertigjarige leeftijd van China naar Nederland. Een nieuwe bladzijde in mijn leven, en een volledig andere omgeving. Van het eten tot de diverse cultuurverschillen, het waren het allemaal uitdagingen voor me. Na twee maanden in het land schreef ik het onderstaande artikel over vreemde dingen die me opvielen in Nederland. Hierbij deel ik met jullie graag […]

Nederland door Chinese Ogen: Tien Verbazingen


Om eerlijk te zijn had ik de nodige twijfels voor ik dit boek opensloeg. In het verleden had ik al verschillende artikelen van de schrijfster, journaliste Eefje Rammeloo, die in 2014 als freelance journaliste naar Shanghai verhuisde, met veel plezier gelezen. Ik volgde haar echter ook een tijdje op Twitter en alhoewel de kaft het boek prijst als ‘zonder hang naar drama en zonder oordelen’ kwam dat beeld niet helemaal overeen met haar soms cynische tweets. Het leek geregeld alsof Eefje zo nu en dan even gal moest spuien na een ‘bad China day’. Ik was dus wel wat bang […]

Boekrecensie: Het Geluk van de Chinezen



Chinese outbound tourism is booming, but the Chinese tourist has gained a rather bad reputation, caused by various rather shameful news items appearing in the international press in recent years. But is this a reputation they deserve? What cultural differences lie behind posssible unpleasant behaviour? As part of a workshop on Chinese tourists in December 2017 ChinaTalk’s Ed Sander discussed the topic of the misbehaving Chinese tourists with the Belgian and Dutch participants. In his presentation he attempts to create more understanding, partially by examining our own behaviour. He also gave some suggestions on how businesses serving the Chinese tourists […]

Slidecast: The Misbehaving Chinese Tourist


In het nachtelijke programma Bureau Buitenland Nacht Express op NPO Radio 1 bracht Abdou Bouzerda drie maanden lang elke week een ‘bezoek’ aan een andere wereldstad. In de twaalfde en laatste aflevering op 22 maart 2018 was ChinaTalk’s Ed Sander te gast om te vertellen over de Chinese stad Xi’an. Ed woonde van 2011 tot 2013 in Xi’an waar hij vrijwilligerswerk deed voor verschillende NGOs. In het twee uur durende programma mocht Ed de reisleider spelen in de historische stad, maar worden ook bredere aspecten van de Chinese samenleving besproken. Het werken in een Chinese organisatie, de historie en ontwikkeling […]

Luister: Ed Sander te gast in Bureau Buitenland Nacht Express


Soms merk je bij westerlingen die met een Chinees getrouwd zijn de frustratie die de bemoeizucht van hun schoonfamilie oplevert. Het is ook iets waar ik anderen die me vragen naar mijn ervaringen met een Chinese vrouw en schoonfamilie voor waarschuw. Het is nu eenmaal de keerzijde van de hele sterke familiebanden in China. Nou moet ik zeggen dat ik het wat dat betreft buitengewoon goed getroffen heb. Ik kan prima opschieten met m’n schoonouders en hoewel onze keuzen waarschijnlijk niet altijd die zijn waar zij de voorkeur aan zouden geven laten ze ons helemaal vrij. Zelfs de bekende druk […]

Leven met een Chinese: Over familie, melkpoeder en communicatie



Dit semester organiseert Saxion Hogeschool voor de derde keer de minor Doing Business with China. Studenten uit diverse landen volgen een half jaar lang colleges over China, werken aan een business case en bezoeken in mei het land ook daadwerkelijk voor ze hun business plan presenteren. De business case betreft dit jaar een Nederlandse melkproducent die haar producten al enige tijd exporteert naar China en op zoek is naar manieren om haar positie in de Chinese markt te versterken. De studenten mochten een bezoekje brengen aan het bedrijf, inclusief rondleiding door de fabriek en presentatie door en Q&A met de […]

Derde Saxion Minor ‘Doing Business With China’


Het is nu zo’n zes jaar geleden dat ik tijdens mijn verblijf in China mijn echtgenote ontmoette, vijf jaar geleden dat we trouwden en in 2013 keerden we samen terug naar Nederland. Getrouwd zijn met iemand uit een andere cultuur is voor ons beiden een bijzondere ervaring en een fascinerende leerschool. Nu moet ik er meteen aan toevoegen, dat een van de zaken die me in mijn vrouw aantrok was dat ze relatief ‘on-Chinees’ was. Ze had in haar werk als reisgids en decaan op een internationale school al veel te maken gehad met westerlingen en zogezegd: waar je mee […]

Leven met een Chinese: de ervaringen van een ‘lao gong’


De afgelopen maanden bespraken we een aantal New Retail-initiatieven in China. We zagen onbemande winkels, buurtwinkeltjes die werden uitgerust met systemen van China’s grote e-commercebedrijven en winkels als Alibaba’s Hema waarbij de scheidslijn tussen on- en offline vervaagt. Maar er zijn meer aspecten aan New Retail. Een van de belangrijke doelstellingen is dat offline winkelen weer leuk, of nog leuker moet worden door de inzet van allerlei nieuwe technologieën als augmented reality en virtual reality. Ook moet on- en offline winkelen samenvloeien met entertainment, vermaak. Deze week geven we een aantal voorbeelden van initiatieven op dit gebied. See Now Buy […]

China’s nieuwe retailconcepten: shoppen wordt (nog) leuker met technologie




Foto: Tess Kamphorst Op 13 februari vond voor de derde keer een zeer geslaagde Grote China Kennisquiz plaats. De ‘GCKQ’ wordt door Ed Sander van ChinaTalk en Fred ‘Blogaap’ Sengers verzorgd voor netwerkorganisatie Guanxi, ter ere van het Chinese nieuwjaar. Op zijn website blogaap.nl deed Fred als volgt verslag van de avond: Het team The Relevant Organ heeft dinsdag met succes zijn titel verdedigd in de Grote China Kennis Quiz. De spelers wisten de winnaar van twee jaar geleden, een team medewerkers van buitenlandse zaken, net achter zich te houden. Sociëteit Mammoni in Utrecht puilde uit zijn voegen; met negentien […]

The Relevant Organ wint geslaagde 3e Grote China Kennisquiz


Alibaba’s CEO Daniel Zhang schreef op 13 oktober 2017 in een brief aan de aandeelhouders dat niet de groei van online verkopen het beste toekomstperspectief voor het bedrijf is, maar het helpen van traditionele retailers om te upgraden naar het New Retail model. De in het vorige artikel in deze reeks genoemde samenwerkingen met grote ketens waar Alibaba in investeerde zijn daar goede voorbeelden van. Maar niet alle retailaankopen in China vinden plaats in supermarkten en shopping malls. In en rondom elke xiao qu –  afgebakende woongemeenschappen, meestal bestaande uit enkele flatgebouwen – zijn diverse kleine buurtwinkeltjes te vinden die […]

China’s nieuwe retail: Alibaba in buurtwinkeltjes



Eind vorig jaar schreef ik een tweetal artikelen over onbemande winkeltjes in China en Alibaba’s Hema supermarkten. Beide zijn voorbeelden van China’s zogenaamde New Retail (xin ling shou), een term die in 2016 door Alibaba in het leven is geroepen en is het afgelopen jaar door diverse initiatieven van deze e-commercereus en andere marktpartijen een belangrijke trend geworden. Ik zal daarom in een aantal artikelen nogmaals aandacht besteden aan dit onderwerp. In Nederland wordt al lange tijd gesproken over ‘multi-channel’ en ‘omni-channel’. We roepen al jaren dat retailers hun klanten zowel online als offline moeten bedienen. Het afgelopen decennium hebben […]

China’s nieuwe retailconcepten: Alibaba gaat offline


Experience Travel is een reisorganisatie gericht op inspiratie, maatwerk en ontzorging. Als een van de initiatieven om haar klanten te inspireren publiceert Experience Travel al enige tijd boeiende reisverhalen op haar website. In deze verhalen staan unieke belevingen centraal. Ter ere van haar 20-jarig bestaan publiceerde Experience Travel onlangs een boekje met de 50 mooiste reisverhalen. Mooie herinneringen van reizigers, van Antarctica tot Spitsbergen en de Andes tot de Himalaya. ChinaTalk’s Ed Sander schreef drie reisverhalen voor deze publicatie. Naast een verslag van een reis door China’s Yunnan (Lijiang, Shangri-La/Zhongdian en Dali) schreef hij ook over mooie herinneringen van reizen […]

ChinaTalk in Experience Travel reisverhalen


Yellow River Soup Kitchen
ChinaTalk’s Ed Sander deed van 2011 tot 2013 vrijwilligerswerk in de Chinese stad Xi’ an. ‘Een enorm leerzame tijd’, vertelt Ed:‘Maar niet altijd even makkelijk doordat de non-profit organisatie waar ik, samen met een andere vrijwilliger uit Groot-Brittannië, voor werkte niet altijd de meest prettige werkomgeving was vanwege communicatieproblemen, persoonlijkheden en cultuurverschillen. Een deel van mijn tijd deed ik ook werkzaamheden voor andere goede doelen in Xi’an en hoewel ik niet veel bij kon dragen aan zijn initiatief raakte ik bevriend met Tony Day, de oprichter van de Yellow River Soup Kitchen. Deze NGO, die de daklozen in Xi’an voorziet […]

Yellow River Soup Kitchen in China Nu Winter 2018