ChinaTechTrip


Ga op China studiereis, maar dan anders!

Klik hier voor meer informatie over de reis in bovenstaande video.

Ervaar de digitale innovatie in China

China heeft een ‘frogleap’ genomen en de bij ons ingeburgerde technologieën overgeslagen. Dit decennium heeft China zich ontpopt als een land waar digitale innovaties elkaar razendsnel opvolgen, van de opkomst van de alles-in-een app WeChat tot de ‘sharing economy’ waar van alles gehuurd kan worden na het scannen van een QR-code. Onder leiding van Alibaba en concurrent JD.com is China van 0,4% aandeel op de wereldwijde e-commercemarkt in 2005 in 10 jaar uitgegroeid tot het land met het grootste aandeel op die markt. Maar e-commerce en traditionele retail beginnen inmiddels met elkaar samen te vloeien in een opmerkelijk initiatief dat Alibaba ‘New Retail’ noemt. Kortom, China is ons volledig voorbijgestreefd op het gebied van online shoppen, mobiele apps, social media en internettechnologie.

Je kunt daar veel over lezen op de site van ChinaTalk en onze lezingen bijwonen. Maar eigenlijk dringt de omvang van deze ontwikkeling pas tot je door als je het met eigen ogen gaat bekijken. Daarom heeft ChinaTalk de ChinaTechTrip ontwikkeld.

Met eigen ogen…

Het doel van de ChinaTechTrip is geïnteresseerden in (ongeveer) een week te laten ervaren wat zich in China afspeelt. Er worden verschillende plaatsen bezocht (in ieder geval Beijing en Shanghai) en al naar gelang de wensen van de reiziger kunnen er ook culturele aspecten aan dit avontuur worden toegevoegd. Denk aan een bezoekje aan de Verboden Stad, de Chinese Muur of een fietstocht door de French Concession van Shanghai. Maar centraal in het programma staat het met eigen ogen zien van China’s digitale revolutie.

Elke dag verzorgt ChinaTalk of een partner een lezing over een bepaald onderwerp, waarna het thema in het dagelijks leven van de Chinezen ervaren zal worden. Denk bij deze thema’s aan e-commerce, New Retail, social media, WeChat en mobile payment. Dit alles wordt in de context van de Chinese cultuur, ontwikkeling van het land en de enorme internetecosystemen geplaatst.

De ChinaTechTrip wordt op drie manieren aangeboden. Kijk hieronder wat het beste bij je past.

Optie 1: Programma op maat

ChinaTalk levert met ChinaTechTrip een programma op maat. We begeleiden reizigers in de perioden maart/april en september/oktober, wat gezien het klimaat de beste reisperiode is (niet te koud, niet te heet, niet te smoggy). We kennen goede hostels en eenvoudige hotels voor een economische keuze, maar als een reiziger de voorkeur geeft aan meer comfort kunnen we de accommodatie en het vervoer aanpassen aan de wensen en het budget.

Qua lezingen en bezoeken proberen we het programma zoveel mogelijk af te stemmen op de interesses van de reiziger. En zoals gezegd nemen we daar graag wat culturele hoogtepunten in mee als daar behoefte aan is.

De kosten van een ChinaTechTrip kunnen sterk variëren en hangen af van een aantal factoren:

  • Duur van de reis
  • Aantal bestemmingen binnen de reis
  • Keuze voor betaalbaarheid of comfort in accommodatie en vervoer
  • Inhoudelijke wensen voor het programma en daarmee ondersteuning door derde partijen
  • Aantal reizigers

When in China …

We laten de reiziger graag ervaren hoe het dagelijkse leven in China verloopt. Reisjes met de metro en ander openbaar vervoer, het eten van lokale specialiteiten op straat en echte Chinese restaurantjes, misschien een avondje karaoke zingen? Het is allemaal mogelijk …

Vraag een voorstel aan

Zoals hierboven te lezen is zijn er dus diverse mogelijkheden om het programma op uw wensen af te stemmen. Wilt u meer weten, vul dan dit ‘intake formulier’ in en dan nemen we snel contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

Optie 2: ChinaTechTrip als onderdeel van een rondreis in China

De ChinaTechTrip kan ook onderdeel uitmaken van een volledig verzorgde rondreis in China. ChinaTalk werkt samen met een vooraanstaande reisorganisaties die dergelijke reizen aanbiedt in verschillende prijsklassen. Meer weten? Neem dan contact met ons op.

Optie 3: Studiereis in groepsverband

In samenwerking met diverse partijen organiseert ChinaTalk diverse groepsreizen, waarvan sommigen open inschrijving hebben. De reizen bestaan meestal uit een intensief trainingsprogramma met colleges over e-commerce, social media, WeChat, mobile payment, New Retail en meer. Na de ochtendcolleges worden daadwerkelijke locaties in Beijing en Shanghai bezocht om datgene wat ‘s morgens geleerd is ‘s middags in de praktijk te zien. Zo bezoeken we:

  • Onbemande winkels als Bingobox waar toegang toe verkregen wordt door het scannen van een QR code en betaling plaatsvindt d.m.v. gezichtsherkenning en RFID technologie
  • Shanghai’s Starbuck’s Reserve Roastery, waar koffiedrinken een avontuur wordt dankzij ‘retailtainment’ en augmented reality van Alibaba
  • Alibaba’s Hema supermarkt waar on- en offline retail gecombineerd worden tot fulfillment center, restaurant en versmarkt
  • diverse andere New Retail initiatieven

Onze meest recente groepsreis werd door de deelnemers gewaardeerd met een gemiddelde van 8,1.

Neem contact met ons om meer te leren over de beschikbare groepsreizen.

Een expert als begeleider

Tijdens de ChinaTechTrip wordt een deel van de lezingen en bezoeken verzorgd door ChinaTalk’s Ed Sander. Ed woonde enkele jaren in China, waar hij werkte als marketing consultant. Sinds 2012 schrijft hij tweewekelijks een artikel over het land, met speciale focus op digitale innovatie. Zijn werk is gepubliceerd in media als China2025, China Nu, CRTV, Asian News en meer. Ed verzorgt daarnaast regelmatig lezingen en gastcolleges in het hoger onderwijs.

Ed bezoekt China sinds zijn terugkeer in Nederland nog op regelmatige basis. Niet alleen om zijn Chinese schoonfamilie te bezoeken of backpackend een nieuwe provincie te verkennen, maar ook om de nieuwste technologische ontwikkelingen aan den lijve te ondervinden. Hij spreekt de taal voldoende om zich in het dagelijks leven prima te kunnen redden.

Reacties van reizigers in de pilot voor deze reis:

Michiel Rijshouwer – Managing Director, Persuade: “Zoveel gezien, bergen inspiratie. Verbaasd over de vele innovaties, het hoge tempo en de nieuwsgierigheid van de mensen. New retail is nieuwe energie en het begin van oneindig veel nieuwe mogelijkheden. Dank Ed voor deze reis. Essentieel voor mij was dat je ook jouw enorme kennis van de Chinese markt en cultuur inbrengt. Want ik ben ervan overtuigd dat dit onmisbaar is om goed te begrijpen wat hier nu precies gaande is en wat je van al deze ontwikkelingen mee kunt nemen. Ik kan het iedere retailer en marketeer die vooruit wil aanraden.”

Jarno Duursma – Trendwatcher / Speaker / Author, Studio Overmorgen: “Zorg voor je reis naar China het liefst voor een reisbegeleider die Engels en Chinees spreekt, lokaal kan helpen en de weg kan vinden. Mijn reisbegeleider was Ed Sander van ChinaTalk. Hij heeft verstand van het Chinese internet, van mobile en new retail. En hij is inhoudelijk goed op de hoogte van de Chinese cultuur, want dat is uiteindelijk de context van alle digitale innovaties. Wanneer je écht China wilt beleven is Ed Sander van harte aanbevolen!”


Klik hier voor een volledig verslag van de pilotreizen.

Reacties van deelnemers aan de groepsreizen

Was ‘n groot plezier deel te mogen nemen. Leerzaam en leuk. Top. Als je de volgende keer naar andere plaatsen dan de grote steden gaat, doe ik graag weer mee! – Egbert Jan van Bel

I hope you can teach and inspire them as much as you did us last week! I can’t wait to put all the learnings into practice. – Len Clabbers, reactie op een andere studiereis

Ed Sander kent China, hij ádemt China. Hij leidde MIX rond in Shanghai en Beijing en maakte ons wegwijs in de cultuur, de maatschappij en de economie. En hij toonde ons diverse New Retail-concepten. Liet ons zien hoe snel China evolueert. Hoe krachtig de platformen van Alibaba en Tencent zijn, hoe groot m-commerce is en hoe hard het groeit. – Marc Nelissen, MIX