Over ChinaTalk


Waarin is ChinaTalk gespecialiseerd?

ChinaTalk TeamChinaTalk specialiseert zich in kennisoverdracht met betrekking to China. Jessica Sun geeft lessen Chinese Taal en Cultuur op lagere en middelbare scholen. Daarnaast verzorgt ze workshops in cultuurverschillen voor bedrijven en uitwisselingsstudenten.
De andere helft van ChinaTalk, Ed Sander, geeft naast zijn reguliere werk als CRM & Database Marketing Specialist (voor de Nederlandse markt) lezingen, trainingen en gastcolleges op het gebied van digitaal China (e-commerce, social media, mobile, etc). Daarnaast schrijft Ed artikelen voor diverse China-gerelateerde media en begeleid hij studiereizen naar China.

Waarom China?

Jessica Sun woonde tot haar 32e in China. Zij werkte 5 jaar in toerisme en 5 jaar op een internationale school. Dit gaf haar veel ervaring in cultuurverschillen en communiceren. Les geven in de Chinese taal en cultuur is voor haar dan ook een logische keuze.
Ed Sander werkte als internationaal vrijwilliger twee jaar in de rol van marketing consultant voor verschillende Chinese goede doelen in de stad Xi’an. In die tijd werd Ed door de website CustomerTalk gevraagd om een tweewekelijkse column te schrijven over digitale innovatie in China. Na terugkomst in Nederland is hij een aantal jaren blijven schrijven voor de website China2025.nl. Inmiddels heeft Ed ruim 150 artikelen op zijn naam staan en deelt deze kennis regelmatig met studenten en bedrijven in Nederland en België.

Waar zie je kansen voor China-ondernemers?

China is jarenlang erg interessant geweest voor ‘sourcing’; het inkopen van allerlei artikelen. De laatste jaren is de middenklasse in China echter sterk aan het groeien en daarmee tevens de consumentenmarkt. Chinese middenklassers zijn erg geïnteresseerd in buitenlandse producten, vooral als deze veiliger zijn dan binnenlandse alternatieven en authentiek zijn voor het land van oorsprong. China is daarmee een interessante afzetmarkt geworden voor westerse landen. Daarnaast neemt met de groeiende welvaart het aantal toeristen uit China sterk toe. Ook voor ondernemers die zich niet primair op China richten liggen er dus kansen om producten en diensten te verkopen aan de Chinese toerist die ons land bezoekt. Kennis over de Chinese cultuur, consumentengedrag en de manieren waarop de consument bereikt kan worden zijn daarbij van essentieel belang.

Wat doe je in China over 5 jaar?

Ed en Jessica sluiten niet uit in de toekomst weer in China te wonen maar zien Nederland voorlopig als hun thuisbasis. Jessica hoopt over enkele jaren fulltime in diverse soorten onderwijs les te geven in Chinese taal en cultuur. Momenteel zijn de lessen Chinees op de meeste scholen nog pilotlessen of master classes voor hoogbegaafde leerlingen. Ze hoopt dat met het nieuwe beleid, dat VWO scholen toestaat Chinees vanaf 2017 een eindexamenvak te maken, meer scholen Chinees als voltijdvak op het rooster gaan zetten.
Ed hoopt dat met de ontwikkelende consumentenmarkt en de digitale innovatie in het land de interesse in China zal blijven groeien en dat hij naast zijn part-time schrijfwerk, trainingen en lezingen zijn kennis ook vaker kan delen in studiereizen naar China.

Waar eet je graag als je in China bent?

Als voormalig bewoners van Xi’an zijn Ed en Jessica natuurlijk gek op specialiteiten uit Shaanxi zoals rou jia mo, liang pi’er en biang biang mian. Maar daarnaast heeft China nog zoveel andere lekker dingen. Ze zijn ook grote liefhebbers van de keukens van Hunan, Sichuan, Dongbei en Xinjiang en natuurlijk van hotpot. Favoriete ontbijt: jian bing. Sinds hun terugkeer naar Nederland heeft Ed Chinees leren koken en heeft in twee jaar ruim 400 verschillende Chinese gerechten bereid.

Wat doe je als je even niet werkt voor ChinaTalk?

Jessica werkt als lerares fulltime voor ChinaTalk maar is sinds ze 2,5 jaar geleden naar Nederland kwam ook druk bezig met het verbeteren van haar Nederlandse taalvaardigheid. Ze heeft recentelijk niveau B2 behaald. Ze studeert momenteel Asian Studies aan de universiteit van Leiden in de aanloop naar de lerarenopleiding Docent Chinees.
Ed besteedt ongeveer 50% van zijn tijd aan ChinaTalk. De rest van de week werkt hij als (interim) database marketing specialist bij verschillende bedrijven. In zijn vrije tijd studeert hij daarnaast Mandarijn en leest hij ongeveer 2 uur per dag nieuws uit China.