Studiereis: de Digital & Retail Revolution in China


In samenwerking met Studium Travel organiseert ChinaTalk van 23 t/m 30 maart 2019 een bijzondere executive studiereis naar China.

In China gebeurt het nu!

China heeft de afgelopen veertig jaar een aantal fasen doorlopen. De periode 1980 tot 2000 worden ook wel de ‘Made-in-China’ jaren genoemd, waarin China vooral bekend stond als fabrikant van goedkope producten van vaak twijfelachtige kwaliteit. 2000 tot 2015 waren de ‘Copy-to-China’ jaren waarin China westerse internet-technologie kopieerde en haar eigen versies introduceerde. Sinds 2015 spreken we van het ‘Copy-from-China’ tijdperk waarin westerse media steeds nieuwsgieriger worden naar nieuwe Chinese innovaties em westerse bedrijven langzaam Chinese ideeën beginnen over te nemen.

China heeft een ‘frogleap’ genomen en de veel ons ingeburgerde technologieën overgeslagen. Dit decennium heeft China zich ontpopt als een land waar digitale innovaties elkaar razendsnel opvolgen, van de opkomst van de alles-in-één app WeChat tot de ‘sharing economy’ waar van alles gehuurd kan worden na het scannen van een QR-code. Onder leiding van Alibaba en concurrent JD.com is China van 0,4% aandeel op de wereldwijde e-commerce markt in sinds 2005 in 10 jaar uitgegroeid tot het land met het grootste aandeel (ruim 40%) op die markt. Maar e-commerce en traditionele retail beginnen inmiddels met elkaar te versmelten tot een opmerkelijk nieuw initiatief dat Alibaba ‘New Retail’ noemt.

We staan op een kruispunt in Retail. Online of Offline. Of Online én Offline, vertaald als een winkel en een website. Maar wat als je online en offline zou combineren in één concept? Jack Ma noemt het New Retail. Als je mee wilt maken hoe dat is, ga dan mee met deze reis naar het China, dat inmiddels de westerse wereld ver vooruit is op het gebied van shoppen in de breedste zin van het woord.

Kortom, China is ons volledig voorbijgestreefd op het gebied van online shoppen, mobiele apps, social media en internettechnologie. Wat kunnen wij daar van leren?

Voor wie is deze reis?

Retail – Als je echt wilt weten wat er gaat gebeuren in de wereld van de retail, moet je mee naar China. Alle retailers, inkopers, formule-ontwikkelaars, trade-marketeers, consultants en iedereen die het retail vak serieus neemt.

ICT en e-Commerce – Deze reis is ook interessant voor iedereen die actief is in mobile ICT, (cross-border) e-commerce, digitale innovatie e.d.

Begeleiding door China Expert Ed Sander

Ed Sander is mede-oprichter van ChinaTalk, een organisatie gespecialiseerd in kennisoverdracht over China. Hij verzorgt lezingen, gastcolleges en trainingen en spreekt over digitalisering, de verschillen tussen Nederland en China op dat gebied, new retail, mobile payment, e-commerce, social media, de kansen in China en wat we kunnen leren van grote bedrijven zoals Alibaba, Tencent en apps als WeChat.

Ed heeft een achtergrond in database- en online marketing. Hij is co-auteur van het prijswinnende boek Event Driven Marketing en de internationale opvolger Follow That Customer! en voormalig docent bij Beeckestijn Business School. In 2011 besloot hij twee jaar vrijwilligerwerk te gaan doen in China. Daar werkte hij als marketing consultant voor een aantal non-profit organisaties in Xi’an. Hij trad tevens op als online marketing manager voor het Xi’an International Business Forum en gaf een aantal colleges aan de Shaanxi Normal University. In 2015 was hij bestuurslid van Guanxi.nl, de zakelijke netwerkorganisatie voor China.

Ed publiceerde ruim 150 artikelen over China voor websites als Customer Talk, China2025.nl, CRTV en gedrukte media als China Nu en Asian News. Elk jaar bundelt hij deze artikelen in gratis te downloaden e-books waarvan er inmiddels 5 verschenen zijn.

Voorlopig Programma*

Dag 1 – Zaterdag 23 maart 2019: Vertrek uit Nederland

SHANGHAI

Dag 2 – Zondag 24 maart 2019: Aankomst Shanghai

College:
• Chinese Culture and Concepts

Bezoeken:
• Shanghai Tower
• Welkomstdiner / Vue Bar Hyatt

Dag 3 – Maandag 25 maart 2019: Shanghai

College:
• Rise of the Chinese Consumer
• Ecosystems

Bezoeken:
• M&M Store
• Nike 001 House of Innovation
• Starbucks Roastery Reserve
• Carrefour Le Marche (bij voldoende tijd)

Dag 4 – Dinsdag 26 maart 2019: Shanghai

College:
• eCommerce
• Cross Border eCommerce

Bezoeken:
• Joy City (Xiao Hong Shu, Tmall Kerr & Kroes)
• Hema
• Auchan Minute Unmanned Store
• RT Mart Fresh (Tmall Babycare Store, Taobao Xinxuan Store)

High-Speed Train naar Beijing (G22 19:00 – 23:18)

BEIJING

Dag 5 – Woensdag 27 maart 2019: Beijing

College:
• Social Media
• WeChat

Bezoeken:
• JD Home
• Xiaomi Everything Store
• JD X Unmanned Store
• Bingobox

Dag 6 – Donderdag 28 maart 2019: Beijing

College:
• Mobile Payment
• New Retail

Bezoeken:
• Yonghui Superspecies
• 7Fresh

Dag 7 – Vrijdag 29 maart 2019: Beijing

College:
• Afsluitende Workshop: wat hebben we geleerd in China? Hoe kunnen we dit toepassen?

Bezoeken:
• Tmall Intersport

Cultureel middagprogramma:
• Plein v.d. Hemelse Vrede + Verboden Stad

Afsluitend diner bij Haidilao Hotpot.

Extra cultureel supplement:

Dag 8 – Zaterdag 30 maart 2019: Chinese Muur en het Zomerpaleis
Dag 9 – Zondag 31 maart 2019: Bezoek aan Tempel van de Hemel Park, Hutongs en meer

* Bovenstaand programma is ontstaan uit twee pilot reizen in oktober 2018. De retailmarkt in China is echter constant in beweging dus een aantal locaties zijn tijdens de reis mogelijk niet meer aanwezig. Ook kunnen er nieuwe, interessante concepten gelanceerd worden die het bezoeken waard zijn. ChinaTalk en Studium Travel garanderen een goed gevuld, boeiend programma.

Na elk college in de ochtend gaan we een aantal gerelateerde lokaties bezoeken om te ervaren hoe deze theorie in de praktijk werkt. We bezoeken in ieder geval:

  • Onbemande winkels als Bingobox en JD X waar toegang toe verkregen wordt door het scannen van een QR code en betaling plaatsvindt d.m.v. gezichtsherkenning, RFID technologie en image recognition
  • Shanghai’s Starbuck’s Reserve Roastery, waar koffiedrinken een avontuur wordt dankzij ‘retailtainment’ en augmented reality van Alibaba
  • Nike’s fantastische Shanghai 001 House of Innovation, waar beleving een heel nieuw niveau bereikt.
  • Alibaba’s Hema supermarkt waar on- en offline retail gecombineerd worden tot fulfillment center, restaurant en versmarkt
  • diverse andere New Retail initiatieven

Reacties van reizigers in de pilot voor deze reis:

Michiel Rijshouwer – Managing Director, Persuade: “Zoveel gezien, bergen inspiratie. Verbaasd over de vele innovaties, het hoge tempo en de nieuwsgierigheid van de mensen. New retail is nieuwe energie en het begin van oneindig veel nieuwe mogelijkheden. Dank Ed voor deze reis. Essentieel voor mij was dat je ook jouw enorme kennis van de Chinese markt en cultuur inbrengt. Want ik ben ervan overtuigd dat dit onmisbaar is om goed te begrijpen wat hier nu precies gaande is en wat je van al deze ontwikkelingen mee kunt nemen. Ik kan het iedere retailer en marketeer die vooruit wil aanraden.”

Jarno Duursma – Trendwatcher / Speaker / Author, Studio Overmorgen: “Zorg voor je reis naar China het liefst voor een reisbegeleider die Engels en Chinees spreekt, lokaal kan helpen en de weg kan vinden. Mijn reisbegeleider was Ed Sander van ChinaTalk. Hij heeft verstand van het Chinese internet, van mobile en new retail. En hij is inhoudelijk goed op de hoogte van de Chinese cultuur, want dat is uiteindelijk de context van alle digitale innovaties. Wanneer je écht China wilt beleven is Ed Sander van harte aanbevolen!”

Klik hier voor een volledig verslag van de pilotreizen.

Meer weten?

Bezoek de speciale pagina op de Studium Travel website voor informatie over de prijs van deze reis en wat inbegrepen is.

Wil je een voorproefje van de colleges tijdens de reis en de lokaties die we gaan bezoeken? Bekijk dan hier een recente lezing van Ed Sander over New Retail.