Terugblik op een schooljaar Chinese les


door Jessica Sun

schooljaar2Na de pilotlessen in het schooljaar 2014-2015 bij zowel het Zwijsen College als het Titus Brandsmalyceum (TBL) begon ik mijn eerste echte schooljaar 2015-2016 als lerares Chinees. Het afgelopen jaar was heel inspirerend voor mij als Chinees en als docente. Ik heb op verschillende scholen aan verschillende groepen leerlingen lesgegeven. Ik heb zelf ook heel veel van mijn leerlingen geleerd.

Ten eerste: laat de leerlingen nog veel meer zelf doen en zo hun eigen manier vinden om de taal te leren. De laatste tijd geef ik de leerlingen één minuut om enkele nieuwe woorden te leren. Ze hoeven die tekens dan niet te kunnen schrijven maar wel de betekenis kennen als ik ze op het bord schrijf. Het was een verrassing voor me hoe goed ze dat hebben gedaan. Ze bedachten ook creatieve ezelsbruggetjes: ze vertelden me dat er een omgedraaide V in今天, wat ‘vandaag’ betekent, zit. En er zit een 口, die op een ‘O’ lijkt, in 后天, wat ‘overmorgen’ betekent. Deze ezelsbruggetjes heb ik zelf nooit bedacht en het resultaat lijkt beter dan wanneer ik hen de oorsprong van de tekens leer. Ze kunnen de vreemde taal dus goed ontdekken.

schooljaar4Ten tweede moet ik de leerlingen een goede basis leren, maar hen ook niet te veel corrigeren. Zo heb ik in het afgelopen jaar alle betreffende grammatica voor de lessen die wij hebben geleerd uitgelegd en heb ik hen veel gecorrigeerd. In het volgende schooljaar zal ik proberen om de fouten te negeren als het niet heel grote fouten zijn. Ik wil dat de leerlingen hun beste niveau bereiken, maar het eindniveau voor het vak Chinees is ongeveer A2. Op dat niveau mogen de leerlingen nog best wat fouten maken. Chinees is een heel andere taal voor Nederlanders en het gevoel van vooruitgang is vooral in het begin erg belangrijk.

Tenslotte moet ik een goede balans vinden tussen het huiswerk en het eindniveau. Chinees kost veel tijd om te oefenen. Maar op dit moment is Chinees geen verplicht vak. Aan het einde van het afgelopen schooljaar waren er leerlingen die er voor kozen om niet door te gaan omdat het vak veel tijd kost en zij liever iets anders doen in die tijd, bijvoorbeeld dansen. Een van de afhakers was een van de de beste leerlingen in de klas, wat ik heel jammer vind.

Het is een heel spannend jaar geweest en het blijft ook een uitdaging voor mij. Er is nog veel te leren zoals klasmanagement en differentatie tussen de verschillende leerlingen. Daarom ga ik het volgend schooljaar naast mijn werk als docente ook studeren aan de Universiteit van Leiden. Het zal mij waarschijnlijk 4 jaar deeltijdstudie kosten om de eerstegraadslesbevoegdheid te behalen. Het is een uitdaging voor me maar ook heel spanend. Ik kijk er naar uit.

Ik wil mijn collega’s die mij het afgelopen jaar hebben geholpen heel erg bedanken. Dat was heel belangrijk voor mij en ik stel het erg op prijs.