
In maart 2021 rondde ChinaTalk’s Jessica Sun haar vijf jaar durende studie aan de universiteit van Leiden af. Ze is nu officieel gecertificeerd docent Chinese Taal en Cultuur. In drie artikelen kijkt ze terug op haar studie, de verschillen met studeren in China en de uitdagingen die ze moest overwinnen.
Als ik een aantal woorden zou moeten kiezen om mijn studie te beschrijven dan zijn dat ‘dankbaar’, ‘geïnspireerd’ en ‘energiek’.
Dankbaar
Ik ben diverse betrokkenen heel dankbaar. Ik ben erg dankbaar dat ik ben gemigreerd naar een ander land en daar de mogelijkheid heb gekregen om vijf jaar te studeren zonder me al te veel zorgen te hoeven maken over de kosten. Daarnaast heb ik veel steun gekregen van mijn familie en vooral mijn echtgenoot. Omdat ik veel tijd kwijt was aan reizen ontpopte mijn man zich tot een fantastische kok van Chinees eten. Ik heb altijd erg veel energie gekregen van het eten van vertrouwde gerechten voor ik ’s avonds ging studeren.
Ik ben ook alle docenten die ik heb ontmoet erg dankbaar. Ze staan altijd klaar voor je en besteden echt veel tijd aan het helpen van mij en andere studenten. Ze zijn heel professioneel maar geven tegelijkertijd ook erg veel om de studenten. Ik ontving regelmatig om 11 uur ’s avonds nog antwoord op mijn e-mails. Ze werken dus heel hard en houden van hun werk.
Ik ben ook mijn klasgenoten en vrienden heel erg dankbaar. In het begin kreeg ik op het gebied van de taal veel hulp van mijn klasgenoten. Ik begreep niet altijd alles van wat de docent tijdens de les in het Nederlands zei. Ze hebben mij enorm geholpen met bijles. Ik heb veel van hen geleerd en ben met veel van hen bevriend geraakt. Ik ben erg dankbaar dat ik hen heb leren kennen.
Ik stel de steun die ik heb gekregen van mijn collega’s ook zeer op prijs. Ze moedigden mij altijd aan, hielpen me bij mijn scripties met de taal en gaven me begeleiding. Ik kreeg bij een vak over programmeren zelfs hulp van de broer van een collega.
Tenslotte ben ik ook mijn ‘huisbaas’ erg dankbaar. Hoewel ik tijdens mijn studie niet echt ‘op kamers’ heb gewoond bleef ik regelmatig overnachten in Leiden als dat praktischer was dan twee dagen achter elkaar op en neer reizen. Ik kon kosteloos gebruik maken van een ouderwetse bedstee in een studentenhuis. Ik stel dat gulle aanbod zeer op prijs. Het zorgde ervoor dat ik niet failliet ging voor ik afstudeerde en het voelde bijna alsof ik een vakantiehuisje in Leiden had.
Geïnspireerd
Mijn tweede woord is ‘geïnspireerd’. Ik ben enorm geïnspireerd door mijn klasgenoten en docenten. Toen ik begon met mijn opleiding was ik 35 jaar oud. Op zo’n leeftijd gaan maar weinig Chinezen terug naar school voor een serieuze academische studie. Tijdens mijn studie was er echter een gepensioneerde dame die weer naar de universiteit was teruggekeerd om te studeren. Ze nam het heel serieus, deed alle presentaties en schreef alle scripties. Ik ontmoette ook een gepensioneerde man die voor de COVID-pandemie elke week vanuit Spanje naar Nederland vloog om de lessen bij te wonen. Daarnaast waren er veel mensen van mijn leeftijd die ook een studie volgden. Ik was dus geen uitzondering; mensen van alle leeftijden studeerden aan de universiteit.
Mijn docenten waren mijn tweede inspiratiebron. Ze zijn zonder twijfel professionals op hun vakgebied. Maar ze zijn ook enorm gepassioneerd over hun vakgebied. Ze doen hun werk vol liefde en met heel veel energie. Misschien beantwoorden ze daarom om 11 uur ’s avonds nog e-mails voor ze gaan slapen.
Energiek
Het derde woord waarmee ik mijn afstuderen wil omschrijven is ‘energiek’. Ik ben nu klaar met de opleiding en ben een volledig gecertificeerd docent en vol energie om de volgende stap in mij carrière te maken en een nog betere docent te zijn voor mijn leerlingen. Op school beleef ik veel plezier aan het werken met jonge tieners. Sinds vorig jaar geef ik, naast mijn reguliere werk op middelbare scholen, ook privéles aan een aantal volwassenen en heb daar enorm veel plezier in. De studenten die ik privéles geef zijn weer heel anders en ook erg inspirerend. De motivatie die ze hebben om Chinees te leren en de manier waarop ze Chinees leren is natuurlijk heel anders dan bij de tieners op school. Dat maakt het alleen maar interessanter.
Sommige van de studenten die ik privéles geef zijn nooit in China geweest. Ze zien echter dat China de toekomst heeft en willen hun eigen toekomst daarom in of met China opbouwen. Anderen zijn al een paar keer in China geweest. Ze houden van het land en de mensen. Ze willen hun carrière verrijken met een betrokkenheid met China. Sommigen hebben zelfs in China gewoond en hebben dagelijks contact met hun Chinese klanten. Heel anders en heel gevarieerd dus.
In deel 2 kijkt Jessica nogmaals terug op de verschillen die ze ervaren heeft bij het studeren in China en Nederland.
