Digital China – van copycat naar top innovator en wereldmarktleider
Deze reis is uitgesteld vanwege de reisbeperkingen i.v.m. Covid-19. Schrijf je in op de ChinaTalk nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe reizen.
De afgelopen jaren is de wereld langzaam wakker geworden. Silicone Valley heeft niet langer de alleenheerschappij over digitale innovatie in de wereld; China heeft zich ontwikkeld van copycat tot een economie met digitale innovaties waar mensen als Mark Zuckerberg vaak met jaloezie op toekijken.
Het land, dat 15 jaar geleden nog een verwaarloosbare e-commerce markt had is nu met ruim 40% aandeel in de online shopping markt inmiddels ‘s werelds grootste. Apps die begonnen als kopieën van westerse platforms zijn opgebloeid tot superapps als WeChat, Alipay en Meituan, met onbegrensde functionaliteiten waar de Chinees z’n hele leven mee kan beheren.
Ruim 95% van de stedelingen rekent af met de mobiele telefoon en steeds meer mensen kiezen voor betaling middels gezichtsherkenning. On- en offlinekanalen vloeien samen in wat Alibaba New Retail noemt en supermarkten worden tevens restaurant en distributiecentrum.

Digital Experience China – ervaar de digitale innovaties aan den lijve!
Tijdens deze 8-daagse reis laten we je deze digitale innovatie aan den lijve ondervinden. Dit doen we door een combinatie van lezingen en rondleidingen in het dagelijkse Chinese leven. De lezingen betreffen zaken als ecosystemen, e-commerce, sociale netwerken, mobiel betalen, kunstmatige intelligentie en ‘New Retail’ en worden elke dag gevolgd door zogenaamde city safari’s in drie zeer verschillende steden. Zo kun je deze vernieuwing zelf gaan ervaren.
Tijdens de reis bezoeken we zo’n 20 bijzonder (winkel)locaties. Het exacte programma wordt kort voor de reis vastgelegd zodat we de meest recente bijzondere en innovatieve concepten ervaren.
Tijdens eerdere reizen bezochten we onbemande winkels en Alibaba initiatieven als Hema (Freshippo), Flyzoo Hotel of the Future en Qin Cheng Li shopping mall. Ook ervaren we diverse sharing economy concepten.
Deze 8-daagse ervaringsreis is met name bedoeld voor ondernemers die begrijpen hoe cruciaal de digitale transformaties gaan worden. Ondernemers die dit willen begrijpen en vanuit kennis, ervaring en inspiratie er hun voordeel mee willen doen. De focus ligt sterk op retailers en aan retail verwante bedrijfstakken.
Het Digital Experience China programma (10 – 17 april 2021) is samengesteld en wordt geleid door China tech watcher Ed Sander (ChinaTalk). Ed wordt ondersteund door Paul van Hek, International Business Development expert.
Digital Experience China – digitaal China proeven…… maar wel live!
De meeste mensen die China voor andere doeleinden dan toerisme bezoeken komen zelden buiten zogenaamde ‘1st Tier’ steden als Shanghai en Beijing. En dat is erg jammer want dat kan een eenzijdig beeld geven van China. Tijdens deze reis bezoeken we daarom niet alleen deze twee steden, met hun totaal verschillende persoonlijkheden, maar tevens een prachtige provinciale hoofdstad (Hangzhou) en een plattelandsdorp. We hopen op die manier een meer veelzijdig beeld van China te geven.
Daarnaast willen we de deelnemers aan de reis graag kennis laten maken met zoveel mogelijk regionale Chinese keukens. Van Pekingeend in Beijing tot de pittige gerechten en hotpot uit de provincie Sichuan. Elke dag maak je kennis met een ander culinair aspect van dit bijzondere land en leer je begrijpen waarom eten zo belangrijk is voor het Chinese volk.
Verboden Stad, Beijing West Lake show, Hangzhou
We vergeten ook de culturele hoogtepunten niet!
Natuurlijk mogen enkele culturele hoogtepunten niet ontbreken tijdens de reis. Zo maken we een wandeling over The Bund, de koloniale boulevard van Shanghai, voor het beroemde uitzicht over het financieel district aan de andere zijde van de Huangpu rivier. In Hangzhou bezoeken we een prachtige avondshow bij het sfeervolle West Lake. En in Beijing mogen een bezoek aan de Verboden Stad en het Plein van de Hemelse Vrede natuurlijk niet ontbreken. En natuurlijk staan er nog een aantal verrassingen op het programma die je nog meer onderdompelen in de Chinese cultuur.

Wat deze reis bijzonder maakt:
- Alle lezingen worden verzorgd door China tech watcher Ed Sander, waarmee consistentie, volledigheid en een logische opbouw gedurende de week gegarandeerd is.
- In plaats van presentaties en pr-praatjes in showrooms ligt de nadruk op daadwerkelijke kennisoverdracht en het zoveel mogelijk zelf ervaren van het leven van de Chinese consument.
- Deelnemers vergaren een brede en diepe kennis over diverse aspecten van Chinese digitale innovatie. De combinatie van onafhankelijke lezingen en rondleidingen zorgen voor geloofwaardige theoretische en praktische kennis.
- Leider Ed Sander voegt met vergaande kennis over de Chinese cultuur en samenleving de juiste context toe aan het programma. Er wordt veel aandacht besteed aan het lokale leven, de diversiteit en de regionale verschillen in China.
Wat eerdere deelnemers aan deze reis zeiden:
Eerdere deelnemers aan deze reis beoordeelden deze met een gemiddelde van 9+. Dit zijn enkele van hun reacties.
“Op gebied van innovatie en digitalisering is het mij duidelijk geworden dat China inmiddels een leidende rol heeft in de wereld. Digitale platformen met de offline en online wereld geïntegreerd. In de steden Beijing, Hangzhou en Shanghai is het mogelijk de boodschappen te bestellen op je smartphone en binnen 30 minuten af te laten leveren. Wil je in de winkel eten dan plaats je de bestelling met je smartphone en geef je aan wanneer je komt eten. De complete customer journey ingericht op gemak, inclusief digitaal betalen. Bedankt voor de inspiratie en inzichten tijdens deze uitstekend georganiseerde en inspirerende studiereis!”
Herald Overweg – Consultancy & Interim in FMCG, HOnCompany Consultancy & Interim
“In één week hebben we drie steden bezocht waaronder Beijing en Shanghai. De hoeveelheid aan cultuur, digital marketing en retail experience zijn gigantisch. Met recht een “once in a lifetime experience”. Highlights: Aldi quality concept, Alibaba hotel, multifunctionele apps, fijnmazige logistiek, robots, techniek in licht en geluid en nog veel meer. Vol inspiratie en energie weer beginnen aan nieuwe week. Bedankt Ed Sander voor het combineren van jouw sterk inhoudelijke colleges in de ochtend en vervolgens het zichtbaar maken in de praktijk middels tours. Daarnaast het in perspectief zetten tegen de cultuurachtergronden. Wat een journey!”
Dick ten Voorde – Commercieel manager a.i. FMCG met sales-focus, Retailmade
“Wow wat een week in China! Met een open blik een nieuwe digitale en retailwereld in en terugkomen met een meer dan boodschappenkar vol kennis en inzichten, dat heeft mijn reis naar China opgeleverd. Hartelijk dank Ed Sander voor alle masterclasses, fieldwork/city safari’s & China knowhow. Waarbij ‘Innovatie & Snelheid’ wat mij betreft de keywords zijn! Ik weet zeker dat jij volgende groepen met zelfde kunde wederom een boodschappenkar vol digital en retail experience huiswaarts laat gaan!”
Jose Ten Hoope – Business Manager Retail at Svedex
8-daagse Digital Experience China reis (10-17 april 2021)
Digitale educatie- en inspiratiereis o.l.v. Ed Sander met support van Paul van Hek voor €4.995 (tweede persoon op tweepersoonskamer €4.295).
Op deze reis zijn de algemene voorwaarden van ChinaTalk van toepassing (zie chinatalk.nl). De geoffreerde prijs is onder voorbehoud en gebaseerd op de huidige tarieven. Mocht daarin een wijziging plaatsvinden, dan zijn we genoodzaakt om deze door te belasten. Uiteraard word je hier op voorhand over geïnformeerd.
De prijs is inclusief:
- Alle overnachtingen in 4- en 5-sterren hotels incl. ontbijt
- Alle maaltijden inclusief bier, fris & Chinese wijn
- Binnenlandse treinreizen (1e klasse zolang de voorraad strekt), transfers, busvervoer en metrokosten
- Ondersteuning door lokale gids/tolk
- Fooien voor gids, chauffeur en eventuele kruiers
- Begeleiding, city safari’s en masterclasses door Ed Sander
- Ondersteunende begeleiding door Paul van Hek
- Headset voor de rondleidingen
- Bezoek aan het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad
- Enduring Memories of Hangzhou show in Hangzhou
- Informatieavond en informatieboekje
Prijs is exclusief:
- Intercontinentale retourvlucht
- Visumkosten
- Persoonlijke uitgaven als souvenirs
- Extra drankjes buiten maaltijden of westerse a la carte wijnen
- Inentingen
- Persoonlijke reis- en annuleringsverzekeringen
Interesse in deelname aan deze reis? Neem contact met ons op.
Achtergrond Ed Sander (reisleider):
Ed Sander is schrijver en veelgevraagde spreker over digitale technologie in China. Ed woonde een aantal jaren in China, waar hij als internationale vrijwilliger in de stad Xi’an werkte en lokale NGO’s hielp hun marketingcapaciteiten op te bouwen. Ed leerde leven als een ‘local’ en is getrouwd met de Chinese Jessica Sun. Samen runnen ze ChinaTalk. Na terugkeer uit China bleef Ed de digitale ontwikkelingen in het land op de voet volgen en schreef ruim 200 artikelen over deze en andere China-gerelateerde onderwerpen. Veel daarvan zijn gebundeld in de e-books die gratis gedownload kunnen worden op de ChinaTalk website (chinatalk.nl).
Voorafgaand aan de reis ontvangen deelnemers een gedrukte versie van de laatste editie. Ed geeft op hogescholen en universiteiten gastcolleges en spreekt regelmatig over digitale innovatie in het land tijdens congressen en in-company trainingen. Hij brengt jaarlijks zo’n vier maanden door in China, o.a. voor het begeleiden als reizen als deze.
Ed spreekt voldoende Chinees om zich in het dagelijks leven te kunnen redden en heeft tijdens zijn reizen door China meer dan 100 Chinese steden en de meeste Chinese provincies bezocht. Sinds zijn terugkeer heeft hij authentiek Chinees koken als hobby en heeft meer dan 600 verschillende gerechten op zijn naam staan. Naast de samenstelling van het programma verzorgt Ed tijdens de reis de dagelijkse colleges en rondleidingen in Beijing, Hangzhou en Shanghai.
Ed Sander Paul van Hek
Achtergrond Paul van Hek (begeleider):
Paul van Hek is oprichter en partner van RedFoxBlue, een leidinggevend bureau op het gebied van sales optimalisatie, business intelligence en (internationale) business development. Voordat Paul in 2000 RedFoxBlue oprichtte was hij vele jaren actief als commercieel directeur bij een aantal grotere en internationaal actieve ondernemingen. Tussen 2015 en 2018 verkocht Paul het grootste deel van zijn aandelen RedFoxBlue en is hij zich meer gaan richten op zijn grote passie: reizen in combinatie met het helpen van organisaties en ondernemers om internationaal succesvoller te zijn.
Naast zijn concept Business Experience China (met 2 succesvolle reizen uitgevoerd met groepen ondernemers in 2019) is hij gepassioneerd over de ontwikkelingen in China als het gaat om relevante digitale innovaties. Om die reden werkt hij met groot genoegen samen het Ed Sander (ChinaTalk) binnen zijn Digital Experience China concept.
ChinaTalk is aangesloten bij de onderstaande verenigingen die extra zekerheid bieden. Klik hier voor meer informatie. Op deze reis zijn de algemene voorwaarden voor reizen van ChinaTalk van toepassing.ChinaTalk is aangesloten bij (klik hier voor meer informatie):