
Deze reis is uitgesteld vanwege de reisbeperkingen i.v.m. Covid-19. Schrijf je in op de ChinaTalk nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe reizen.
In april 2020 verzorgen Rabobank en ChinaTalk samen een inspiratiereis naar China. De deelnemers bestaan uit directieleden uit de sectoren food, retail- en groothandel.
Dit decennium volgen de digitale innovaties in China elkaar razendsnel op, van de opkomst van de alles-in-één app WeChat tot de ‘sharing economy’ waar van alles gehuurd kan worden na het scannen van een QR-code. Onder leiding van Alibaba en concurrent JD.com is China van 0,4% aandeel op de wereldwijde e-commerce markt in 2005 in 10 jaar uitgegroeid tot het land met het grootste aandeel (ruim 40%) op die markt.
E-commerce en traditionele fysieke retail versmelten in China tot een opmerkelijk nieuw initiatief dat Alibaba ‘New Retail’ noemt. China is ons volledig voorbijgestreefd op het gebied van online shoppen, mobiele apps, sociale media en internettechnologie. Het immense land heeft daarbij veel van bij ons ingeburgerde technologieën overgeslagen.
Zowel Rabobank als haar relaties in de uitdagende retail- en groothandelssector kunnen in China veel leren over hoe om te gaan met de fundamentele veranderingen in consumentengedrag, demografie, concurrentie en technologie.
Gevarieerd programma
Tijdens de reis dompelen we ons onder in het échte Chinese leven. We bezoeken ongeveer 20 verschillende vernieuwende retailconcepten om zelf de sterke maar ook zwakke kanten te ervaren. Chinese bedrijven pakken door en experimenteren volop. Ze blijven niet hangen in rendementsberekeningen of PowerPointpresentaties. Er is volop samenwerking tussen ‘oude’ retailbedrijven en nieuwe technologieconcerns en dat levert bewijsbare meerwaarde op. Als je écht wilt ondergaan wat de impact van digitale innovatie is op het vakgebied van retail moet je eens in China gaan kijken.

Tijdens de reis, die een week duurt, bezoeken we drie zeer verschillende Chinese steden: Shanghai, Hangzhou en Beijing. We bezoeken verswinkels als Hema (Alibaba) en 7Fresh (JD.com), volledig onbemande winkels als BingoBox, online-to-offline concepten als Xiaomi’s Mi Home winkels en Luckin Coffee, flagship stores als de Starbucks Roastery Reserve, Nike House of Innovation 001, Flyzoo (‘hotel of the future’) en shopping mall Qin Cheng Li waarin diverse ‘New Retail’ concepten ondergebracht zijn met uitleg over Taobao Xinxuan (een platform dat designers en fabrikanten samenbrengt).
Begeleiding door China Expert Ed Sander
Tijdens de reis worden de lezingen en begeleiding van de winkelbezoeken verzorgd door Ed Sander. Ed is mede-oprichter van ChinaTalk, een organisatie gespecialiseerd in kennisoverdracht over China. Ed verzorgt voor ChinaTalk regelmatig gastcolleges in het hoger onderwijs en lezingen op marketingcongressen. Sinds 2018 verzorgt hij daarnaast ook studiereizen naar China. Ed publiceerde bijna 200 artikelen over China voor websites en gedrukte media. Elk jaar bundelt hij deze artikelen in gratis te downloaden e-books waarvan er inmiddels 5 verschenen zijn. Hij spreekt de Chinese taal voldoende om zich in het dagelijks leven prima te kunnen redden.
Tijdens de reis begint elke dag met een college door Ed. Hij geeft de deelnemers gedegen theoretische kennis over onderwerpen als New Retail, E-commerce, WeChat en mobiel betalen. Dit alles in de context van de Chinese cultuur, ontwikkeling van het land en de enorme internetecosystemen. Zo zijn de diverse locaties die ’s middags bezocht worden beter te begrijpen. Daarbij duiken we ook in de Chinese cultuur, met een bezoek aan het Plein van de Hemelse Vrede, de Verboden Stad en het prachtige West Lake in Hangzhou. Iedere avond eten we in een restaurant met een andere regionale keuken en leren zo het échte Chinese eten kennen.
Deelname aan deze reis is enkel op uitnodiging van Rabobank. Wil je ook een keer deelnemen aan een door ChinaTalk verzorgde studiereis of een vergelijkbare reis organiseren voor je team of relaties? Kijk dan voor meer informatie en komende reizen op deze pagina of schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief.