Deelnemers beoordelen studiereis met een 9.5


In oktober verzorgde ChinaTalk’s zusterorganisatie ChinaTechTrip haar eerste post-COVID-studiereis naar China, uitgevoerd in samenwerking met Focusplaza. Van 21 tot 28 oktober namen we een groep van 13 retailexperts mee naar Beijing, Hangzhou en Shanghai.

Terugkerende opmerkingen tijdens de feedbacksessie aan het eind van de week waren:

  • China was niet wat ik had verwacht (in positieve zin).
  • De zaken gaan hier uitzonderlijk snel en we krijgen te maken met veel potentiële bedreigingen voor onze westerse bedrijven (detailhandel en groothandel) nu China zich uitbreidt naar consumenten buiten zijn grenzen.
  • Meer mensen, inclusief overheidsfunctionarissen, zouden hun onwetendheid, arrogantie en superioriteitsgevoel van zich af moeten schudden en bereid moeten zijn meer over en van China te leren en deel te nemen aan dit soort reizen.

Rapportcijfer

Na de reis deed Focusplaza een tevredenheidsenquête onder de deelnemers. Hieronder zijn de belangrijkste bevindingen te lezen.

De tour als geheel kreeg van de respondenten gemiddeld een 9.5. De helft gaf een 9 en de helft een 10.

Op de vraag of men de tour zou aanbevelen aan anderen scoorde de tour een 9.9 uit 10.

Een aantal reacties:

  • “Nogmaals dank voor de goede zorgen en de uitstekend georganiseerde reis.”
  • “Uitstekende organisatie en begeleiding, bedankt! Zeer de moeite waard!”
  • “Ik vond het echt een fantastische reis, zat top in elkaar en hoop ooit weer zoiets te mogen doen!”
  • “China was een land waar ik nog nooit was geweest. Ik heb van begin tot eind genoten van alles. (..) Ik kijk met de kennis van Ed nu echt anders tegen China aan.”

Lees hieronder de beoordeling van de diverse aspecten van de tour.

Masterclasses

Tijdens de tour begon elke dag met een masterclass van Ed Sander. De belangrijkste thema’s waren de opkomst van China, Chinese ecosystemen, e-commerce, ‘new retail’, bezorging van boodschappen en ‘instant retail’, live commerce, consumer-to-manufacturer en de explosie van cross-border e-commerce vanuit China.

We legden de deelnemers een aantal stellingen voor. Op een schaal van 1 (volledig mee oneens) tot 5 (volledig mee eens) gaven zij onderstaande gemiddelde scores:

De masterclasses hadden diepgang.4.8
De masterclasses waren volledig.4.8
De masterclasses waren deskundig.5

Een aantal opmerkingen over de masterclasses:
  • “Zeer professioneel met heel veel data. Complimenten aan Ed over de brede kennis die hij heeft over China en de brede retail tak. Voor al de laatste sessie over cross border e-commerce vond ik erg interessant en inrformatief. Mooie selectie van onderwerpen en dan samen met locatiebezoeken een mooie combi.”
  • “De masterclasses waren een mooie opwarmer voor het middagprogramma, ze waren boeiend en interessant.”
  • “Zeer interessant. Met name de digitale en e-commerce ontwikkelingen en bedrijven (Alibaba, Tencent, Pinduoduo, Temu, Shein), maar ook de historie en cultuur plaatste alles goed in perspectief. Daarnaast de nieuwe manier van digitaal verkopen: product zoekt mens/impulsaankopen via e-commerce, gamification, seamless buying, cut out the middle man en de professionaliteit daarvan was indrukwekkend en soms beangstigend.”
  • “Ik vond de masterclasses zeer informatief. De slides waren overzichtelijk en Ed kan goed vertellen waardoor je geboeid blijft. Ik denk dat de eerste (The Rise of China) en de laatste (Cross-Border e-Commerce from China) het meest zijn blijven hangen omdat die het meest tot de verbeelding spreken.”
  • “Diversiteit in onderwerpen was top.”
  • “Vond de masterclasses zeer interessant. Veel achtergrondinformatie.”
  • “Voor mij was live streaming echt een eye-opener. Alle masterclasses waren geweldig om naar te luisteren. Wat heeft die man een kennis!”

Locatiebezoeken

In de middag ging de groep op pad om diverse retailconcepten te bezoeken.

  • We bezochten verschillende concepten van Alibaba’s Hema (Freshippo) supermarkten en concurrent 7Fresh.
  • We verkenden de koffieoorlog tussen Luckin, Starbucks en Cotti en kregen een rondleiding in de prachtige Starbucks Roastery Reserve.
  • We namen een kijkje in de zogenaamde ‘sinking market’ van buitenwijken, plattelandsgebieden en wet markets die maar weinig buitenlandse bezoekers ooit betreden.
  • We werden warm onthaald door een livestreamende theeboer en werden overweldigd door de omvang van een MCN-bureau (multi-channel network) als twee tegenpolen op de schaal van live-commerce.
  • En we zagen diverse voorbeelden van hoe westerse merken zichzelf presenteren in China, wat soms substantieel verschilt van wat ze in het Westen doen.

Reacties op de vraag wat de hoogtepunten van de locatiebezoeken waren:

  • “Ik vond de bezoeken aan de live commerce erg indrukwekkend (zowel theeboer als Joy Media) omdat ik me hier weinig bij kon voorstellen.”
  • “Ze hebben allemaal op hun eigen manier indruk gemaakt.”
  • “Meeste indruk: Freshippo (Hema),  Hema Outlet, Joy Media, bezoek platteland. De echt Chinese dingen dus.”
  • “Ik vond die Starbucks Roastery Reserve spectaculair en het bezoek aan de theeboer heel waardevol omdat je dan ook een andere kant van China ziet.”
  • “Wet Market Beijing (integratie van eten kopen en klaarmaken + online en offline integratie). Ik vond leuk alles te zien en ook de metro b.v. te ervaren.”
  • “Meest verbazingwekkende: MCN (live commerce agency).”
  • “Alle excursies waren geweldig om te zien. Maar… wet market. Dit stond hoog op mijn persoonlijke lijstje en ik verbaasde me erover hoe netjes, schoon en efficiënt het eruit zag. Levende dieren, no touch payment, er lag nog geen papiertje op de grond.”
  • “Starbucks, Hema Premier. Joy media.”

Overige aspecten

Tijdens de reis gaven we de deelnemers ook een flinke dosis cultuur mee.

  • We proefden van de lokale cultuur in 5 verschillende keukens, een theeceremonie, het parkleven van gepensioneerde Chinezen en de prachtige Verboden Stad.
  • Tijdens de adembenemende West Lake-show in Hangzhou zagen we waar grote aantallen Chinezen toe in staat zijn.

Iedereen gaf in de enquête aan genoten te hebben van de diversiteit aan Chinese gerechten en geen echte behoefte aan westers eten te hebben gehad gedurende de reis.

  • “Zeer gevarieerd en leuk om sharing dining te doen.”
  • “Lekker, leuk door het sharing, helemaal niet zo spannend, ook omdat je zelf uitkiest wat je lekker vindt.”
  • “Was top!”
  • “Ik heb overal van genoten. De Peking Duck stond hoog op mijn lijst en het restaurant heeft me niet teleurgesteld. Ik moest wennen aan de restaurants in een winkelcentrum, maar ook dat was een belevenis. Eten is voor mij belangrijk, ik wil graag proeven en proberen en dat is helemaal gelukt en gelukkig was er de keuze pittig/niet pittig.”
  • “Ik vond het top, erg lekker en gevarieerd.”

We vroegen de deelnemers verschillende aspecten van de reis te beoordelen op een schaal van 1 (zeer ontevreden) tot 5 (zeer tevreden). Dit zijn de resultaten en gemiddelde scores. Groene kleuren geven aan hoeveel mensen tevreden (lichtgroen) of zeer tevreden (donkergroen) waren.

We vroegen deelnemers ook naar hun persoonlijke hoogtepunten:

  • “West Lake show, Verboden Stad en Karaoke vond ik van de culturele activiteiten het leukst.”
  • “Het waren allemaal hoogtepunten, elk in zijn eigen categorie.”
  • “De colleges en kennis van Ed, de combinatie van de bezoeken ‘s middags met de culturele uitjes zoals de West Lake show Hangzou en de groep geïnteresseerde deelnemers.”
  • “West Lake Show Hangzhou, Peking Duck, Starbucks.”
  • “1) Ervaren leven, reizen en winkelen in China 2) Onderling delen van zienswijzen uit verschillende inzichtshoeken (leuke diverse groep) 3) Back-up leesmateriaal voor toepassing van theorie in Nederland.”
  • “Masterclasses van Ed. De gezellige groep. Bijzondere ervaring.”
  • “Pekingeend, theeceremonie, Verboden Stad.”

Met een geweldig leuke groep mensen (van wie sommigen een onverwachte muzieksmaak lieten zien tijdens het afscheidskaraoke) was het onszelf ook fantastisch. Het was de vier lange jaren die we hebben moeten wachten tot we dit weer konden doen meer dan waard.

We zijn erg trots op het rapportcijfer van 9.5 maar we blijven altijd op zoek naar mogelijke verbeteringen voor een volgende tour. Op basis van de feedback van de deelnemers gaan we de reizen voor 2024 nog verder verbeteren.

En 2024?

We werken momenteel aan een aantal nieuwe tours voor 2024. Dat betreft onder andere:

  • Een vergelijkbare tour als hierboven beschreven met vrije inschrijving voor een internationale groep van 10-20 personen. Deze is nu te boeken.
  • Een potentiële nieuwe retail tour voor Focusplaza leden in het najaar.
  • Een tour in samenwerking met Fred Sengers met als thema ‘China van de 21e eeuw’.
  • Diverse besloten tours voor zakelijke opdrachtgevers.

Wil je deelnemen aan een van deze tours of zelf een tour aanbieden aan je medewerkers, klanten of leden? Bezoek dan de website van ChinaTechTrip of neem contact op.

Bekijk onderstaande video voor een impressie van de reizen.