PrintMatters: 15 boeken voor 40 euro: China is de olifant in de kamer


Onderstaand artikel verscheen in Printmatters op 18 oktober 2023.

Chinese crossborder e-commerceplatformen bestormen de wereld. Ook de grafische wereld kan zijn borst nu echt nat maken. Dat schokkende signaal gaf spreker, tech-onderzoeker en China-expert Ed Sander af tijdens zijn sessie op de PRINTmatters Vakdag.

Sander: ‘Allerlei producten zijn nu al rechtsreeks te bestellen bij Chinese webshops, waarna je ze binnen een paar dagen thuis ontvangt, tegen een fractie van de prijs die je betaalt via bijvoorbeeld Amazon, of de Walmart. Niet alleen de westerse e-commerce platforms worden namelijk uitgedaagd door Chinese crossborder e-commerce-partijen als Temu en Shein, maar ook de discountshops. In oktober werd bekend dat discountshops in de Verenigde Staten dit jaar al 15% marktaandeel hebben verloren aan Temu! Deze ontwikkeling vormt dus ook een snelle bedreiging voor Nederlandse discountketens als Zara en Action.’

Het prijsverschil van vaak vele tientallen procenten wordt niet veroorzaakt door lagere productiekosten in China, want het zijn dezelfde fabrieken. Het verschil zit ‘m in het verdwijnen van opslag door merken, logistieke schakels en groot- en detailhandel. Ed Sander meldde dat de verkoopfee van Amazon de laatste vijf jaar steeg van 40 naar bijna 52%, terwijl de consumentenprijzen op Chinese crossborder e-commerce platformen doorgaans de helft zijn van die op Amazon.

En de grafische wereld?

Sander organiseert regelmatig Chinese studiereizen voor ondernemers. De readers met achtergrondinformatie voor de deelnemers die hij altijd uitdeelt, kostten hem in Nederland via lulu.com 235 euro voor 15 readers van 300 pagina’s, met een levertijd van 6 tot 9 dagen. Later deed hij een vergelijkbare bestelling via de Chinese marktplaats JD.com voor 48 euro, met minder dan twee dagen levertijd, naar een Chinees afleveradres. En uiteindelijk bleek het bij een lokale concurrent nog goedkoper te kunnen. Tijdens zijn lezing op de Vakdag van PRINTmatters liet hij de betreffende reader rondgaan, als bewijs van een zeer acceptabele productkwaliteit.

De uitgever van Chinatalk.nl gaf de grafische industrie een onheilspellende boodschap mee: ‘Het is nog maar een hele kleine stap voordat je de pfd-jes en covers van je boek of reader kunt uploaden naar een Chinese webshop, die de bestelling vervolgens binnen enkele dagen bij je Nederlandse adres laat afleveren. Oké, het zal vanwege het gewicht en de verzending wat duurder zijn dan bij aflevering op een Chinees adres, zoals in mijn geval, maar nog steeds maar tegen een fractie van de huidige bestelkosten voor drukwerk.’

Bekijk hieronder een video met de fragmenten uit Ed’s presentatie waar hij praat over het on-demand printing in China.