Van origine worden worden er met Chinees nieuwjaar (maar ook bij andere gelegenheden, zoals huwelijken) rode enveloppen uitgereikt, bijvoorbeeld door werkgevers aan hun personeel of door oudere familieleden aan kinderen. De rode envelop is gevuld met geld, variërend van bedragen van één euro tot honderden euro’s, afhankelijk van de gelegenheid en wie geeft en ontvangt.
In de afgelopen jaren is de rode envelop, of hong bao, gedigitaliseerd. Grote internetbedrijven gebruiken hong bao-gerelateerde functionaliteit in hun mobiele apps om de online Chinees aan zich te binden en over te halen gebruik te maken van mobiele betaalmogelijkheden. Dit heeft in de afgelopen drie jaar geleid tot een digitale hong bao-oorlog, die elk jaar tijdens Chinees Nieuwjaar tot uitbarsting komt.
ChinaTalk’s Ed Sander schreef twee artikelen over dit onderwerp voor China2025:
- De digitalisering van de rode envelop: over hoe een traditioneel Chinees gebruik verschuift naar de smartphone.
- De oorlog van de digitale rode enveloppen: over de strijd om de markt voor digitale hong bao tijdens Chinees Nieuwjaar in 2015.