Belangrijke mededeling over de studiereizen van ChinaTechTrip


In 2018 begon ik, toen nog onder de ‘vlag’ van ChinaTalk, aan mijn eerste pilots voor studiereizen naar China. In 2019 voerde ik een een viertal studiereizen voor opdrachtgevers. Ik haalde daar dusdanig veel voldoening uit en de ontvangst was zo positief dat ik eind dat jaar besloot om mijn oude expertise in CRM/database marketing aan de wilgen te hangen. Ik zou me vanaf 2020 enkel nog richten op research, schrijven, presenteren en verzorgen van studiereizen over de Chinese digitale sector.

Covid gooide roet in het eten en ik heb de drie jaar dat China op slot zat regelmatig voor de keuze gestaan om terug te gaan naar mijn ‘oude werk’ of het uit te zitten. Ik koos voor het laatste, leverde enkele jaren 80% van mijn voormalige inkomen in en was dolgelukkig om in 2023 m’n eerste reis weer te kunnen doen met Focusplaza.

Het ontwikkelen van de reizen is een hoop werk. Vier ochtenden aan masterclasses samenstellen en continu bijwerken. Location scouting in China en contacten met Chinese bedrijven om boeiende excursies samen te stellen. Selecties en ‘mystery shopping’ in de hotels en restaurants die we met onze locale partner selecteren, etc.

Normaal verzorgen we onze reizen voor een opdrachtgever, maar na covid hebben we ook enkele malen zelf een groep verzameld als er in NL geen opdrachtgever was in een seizoen. We hebben gemerkt dat de acquisitie echter erg afleid van waar we het beste in zijn: het samenstellen en verzorgen van een boeiend programma.

Tegelijkertijd is er meer interesse van buitenlandse opdrachtgevers ontstaan en spreken we met partijen uit Duitsland, Zwitserland, Tjechië en Noorwegen. Onze ‘timeslots’ (we doen maximaal 4 reizen per jaar) raken sneller vol. We hebben daarom besloten in de toekomst enkel nog met opdrachtgevers samen te werken die zelf de acquisitie van de groepen verzorgen. Zoals we in 2019 ooit begonnen zijn. Dat kunnen bedrijven zijn die met hun eigen personeel op studiereis naar China willen maar ook brancheorganisaties e.d.

Wat dit op korte termijn betekent:

  • De reis met een Nederlandse groep van 13 t/m 19 april zal de laatste zijn die ChinaTechTrip zonder partner (opdrachtgever) uitvoert
  • Het zal ook de laatste met een Nederlandstalige reis in 2025 zijn want we zitten de rest van het jaar vol.
  • Aangezien de interesse van buitenlandse opdrachtgevers groter is dan in Nederland is het onwaarschijnlijk dat we de komende jaren nog een Nederlandstalige reis aanbieden, tenzij een geïnteresseerde opdrachtgever zich meldt.
  • Bij toekomstige reizen werft en selecteert de opdrachtgever de deelnemers en zal er een hoger prijskaartje aan hangen (opdrachtgevers willen immers ook een vergoeding en marge maken voor hun werk).

Nederlandse retail experts die China willen leren kennen en inspiratie en ‘competitive intelligence’ willen opdoen kunnen zich nog tot 13 februari aanmelden voor de reis van april. Meer informatie is te vinden op ChinaTechTrip.