Focusplaza studiereis maart 2021: Digitale & Retail Revolutie in China


Deze reis is uitgesteld vanwege de reisbeperkingen i.v.m. Covid-19. Schrijf je in op de ChinaTalk nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe reizen.

Programma in een notendop

Tijdens de reis, die een week duurt van zaterdag 20 maart tot en met zaterdag 27 maart 2021, bezoeken we drie zeer verschillende Chinese steden: Beijing, Hangzhou en Shanghai. Elke dag begint met een college door China-watcher Ed Sander. Hij geeft ons een gedegen theoretische kennis over onderwerpen als e-commerce, WeChat, New Retail en mobiel betalen. Dit alles wordt in de context van de Chinese cultuur, ontwikkeling van het land en de enorme internetecosystemen geplaatst, om de diverse locaties die we in de middagen bezoeken beter te kunnen begrijpen.

Drie verschillende steden: Beijing, Shanghai & Hangzhou

Natuurlijk proeven we ook van de Chinese cultuur, met een bezoek aan het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad en het prachtige West Lake in Hangzhou. Daarnaast eten we elke avond in een restaurant met een andere regionale keuken en leren we zo het échte Chinese eten kennen.

Waarom naar China?

China heeft de afgelopen veertig jaar een aantal fasen doorlopen. De periode 1980 tot 2000 worden ook wel de ‘Made-in-China’ jaren genoemd, waarin China vooral bekend stond als fabrikant van goedkope producten van vaak twijfelachtige kwaliteit. 2000 tot 2015 waren de ‘Copy-to-China’ jaren waarin China westerse internet-technologie kopieerde en haar eigen versies introduceerde. Sinds 2015 spreken we van het ‘Copy-from-China’ tijdperk waarin westerse media steeds nieuwsgieriger worden naar nieuwe Chinese innovaties en westerse bedrijven langzaam Chinese ideeën beginnen over te nemen.

Zoveel gezien, bergen inspiratie. Verbaasd over de vele innovaties, het hoge tempo en de nieuwsgierigheid van de mensen. New retail is nieuwe energie en het begin van oneindig veel nieuwe mogelijkheden.

– Michiel Rijshouwer (Managing Director, Persuade)

China heeft een ‘frogleap’ genomen en veel van de bij ons ingeburgerde technologieën overgeslagen. Dit decennium heeft het land zich ontpopt als een land waar digitale innovaties elkaar razendsnel opvolgen, van de opkomst van de alles-in-één app WeChat tot de ‘sharing economy’ waar van alles gehuurd kan worden na het scannen van een QR-code.

Onder leiding van Alibaba en concurrent JD.com is China van 0,4% aandeel op de wereldwijde e-commerce markt in 2005 in 10 jaar uitgegroeid tot het land met het grootste aandeel (ruim 40%) op die markt. Maar e-commerce en traditionele retail beginnen inmiddels met elkaar te versmelten tot een opmerkelijk nieuw initiatief dat Alibaba ‘New Retail’ noemt.

Kortom, China is ons volledig voorbijgestreefd op het gebied van online shoppen, mobiele apps, sociale media en internettechnologie. We kunnen daar veel van leren en Focusplaza en ChinaTalk organiseren daarom wederom een boeinde studiereis naar China.

Deelnemers aan de China studiereis van ChinaTalk en Focusplaza in september 2019 beoordeelden de reis met een gemiddelde van 9,1

Voor wie is deze reis?

Omdat New Retail het centrale thema vormt is deze reis vooral bedoeld voor mensen uit de retail sector voor professionals (fabrikanten, leveranciers, ondernemers, retailers) uit de retail sector (food, non-food, DIY, drug, etc.). Als je echt wilt weten wat er gebeurt in de wereld van de retail, moet je mee naar China (niemand minder dan retail specialist René Repko zei het laatst nog in een recent interview). Deze reis is daarnaast ook interessant voor iedereen die overweegt zijn consumentenproduct op de markt te brengen in China en het land eens wil verkennen of actief is in mobile ICT, (cross-border) e-commerce, digitale innovatie e.d.

Geen PR-praatjes maar échte ervaringen

Bij veel studiereizen worden diverse bedrijven met grote namen bezocht. Wij kiezen voor een andere aanpak. In plaats van diverse pr-presentaties aan te horen dompelen we ons zoveel mogelijk onder in het échte Chinese leven. We bezoeken ongeveer 20 verschillende winkelconcepten en ervaren zelf wat de sterke maar ook zwakke kanten zijn, zodat we er in de praktijk van leren en kunnen bepalen wat daadwerkelijk waarde voor ons heeft.

Programma China Studiereis

Het voorlopige programma ziet er als volgt uit.

Zaterdag 20 maart 2021 – Vertrek vanaf Schiphol

Aan het einde van de middag vliegen we met KLM vanaf Schiphol naar Beijing.

Zondag 21 maart 2021 – Aankomst Beijing

Rond 9 uur arriveren we op de internationale luchthaven van Beijing. De groep wordt daar opgewacht door de lokale gids die ons indien gewenst helpt bij het opnemen van contant Chinees geld en aanschaffen van een lokale SIM kaart voor mobiel internet.

Met een eigen bus worden we vervoerd naar het Sunworld Dynasty Hotel Beijing, een 5-sterren hotel vlakbij Beijing’s belangrijkste winkelstraat Wangfujing. Na ons opgefrist te hebben maken we’s middags kennis met de Chinese hoofdstad. Allereerst gaan we lunchen bij een populair lokaal dumpling restaurant, waarna we een bezoek brengen aan het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad. Na het bezoek aan dit voormalige verblijf van de Chinese keizers beklimmen we de heuvel van Jingshan Park voor een mooi uitzicht over dit historische hoogtepunt.

Tijdens de reis zullen we elke we ook kennismaken met diverse Chinese regionale keukens en omdat we in Beijing zijn mag de Peking Eend natuurlijk niet ontbreken. Op de eerste avond in Beijing kunnen we deze en diverse andere lokale specialiteiten proeven in een prachtig traditioneel restaurant. De bus brengt ons daarna terug naar het hotel.

Maandag 22 maart 2021 – Beijing

Na het ontbijt worden we verwacht in een van de vergaderzalen van het hotel voor de eerste van vier masterclasses. Deze ochtend vertelt China watcher Ed Sander over de economische wederopstanding van China en de problemen waar het land nu en in de toekomst mee zal kampen. Ook geeft hij inzicht in de unieke internetecosystemen van het land die bepalend zijn voor veel van wat we de komende dagen zullen zien.

Na een simpele lunch gaan we de bus in en bezoeken we die middag een aantal verswinkels als 7Fresh en Yonghui Superspecies. Verswinkels zijn een relatief nieuw marktsegment in China en zijn vaak opgezet door de grote Chinese internetbedrijven. Veel winkels beschikken daardoor over de nieuwste technologieën. Om het contrast te zien bezoeken we ook een ouderwetse versmarkt.

De drie provincies in het noordoosten van China worden gezamelijk Dongbei (letterlijk ‘noordoost’) genoemd. Dongbei heeft natuurlijk ook een eigen keuken die we deze avond gaan uitproberen.

Dinsdag 23 maart 2021 – Beijing

Deze ochtend volgen we een masterclass over e-commerce en cross-border e-commerce in China. Niet alleen leerzaam voor bedrijven die hun producten willen verkopen aan de Chinese consument maar ook vanwege het feit dat de grote Chinese e-commercebedrijven steeds meer een stempel drukken op offline retail in China.

Voor de lunch checken we uit, laten onze bagage achter in de bus en nemen de metro voor een tocht langs diverse New Retail concepten in de binnenstad van Beijing. We zien hoe de online en offlinewereld met elkaar versmelten in China. Bij Nio House, een showroom-meets-community-space van het Chinese electrische automerk Nio, ervaren we hoe deze ‘Chinese Tesla’ het concept van CRM tot in het extreme doortrekt. We bekijken de diverse Internet of Things gadgets die smartphonemaker Xiaomi verkoopt in z’n Mi Home stores en proberen een onbemande winkel uit. We drinken koffie bij Luckin Coffee, de startup die in een jaar tijd 2.000 vestigingen opende en Starbucks in China kopzorgen bezorgt. De Amerikaanse koffiegigant opende zelfs een volkomen nieuw concept genaamd Starbucks Now, welke we ook bezoeken. Bij voldoende tijd brengen we ook een bezoekje aan een winkel die Alibaba en Intersport samen hebben opgezet en welke vol staat met technologische gadgets.

De bus pikt ons op en en brengt ons naar het hogesnelheidsstation van Beijing. Daar nuttigen we een eenvoudig avondmaal en/of slaan wat snacks in voor de vier uur durende reis naar Hangzhou die we met snelheden van meer dan 300 km/uur afleggen.

In Hangzhou worden we opgewacht door een nieuwe gids die ons de rest van de reis zal vergezellen en brengt de bus ons naar het 4-sterren Sofitel Hangzhou Westlake.

Woensdag 24 maart 2021 – Hangzhou

In de ochtend volgen we wederom een masterclass die dit maal dieper ingaat op WeChat en de razendsnelle digitale innovatie die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden in China.

Hangzhou is de thuisbasis van Alibaba en deze e-commercereus bouwde er een eigen ‘hotel van de toekomst’ genaamd FlyZoo. Bij FlyZoo nuttigen we de lunch en krijgen we een korte rondleiding.

Naast Flyzoo ligt Qin Cheng Li, een shopping mall die Alibaba zelf bouwde en waarin diverse New Retail concepten ondergebracht zijn. We brengen een bezoekje aan dit winkelcentrum en krijgen uitleg over o.a. Taobao Xinxuan (een platform dat designers en fabrikanten samenbrengt) en Alibaba’s beroemde Hema verswinkel. Hema (niet gerelateerd aan het Nederlandse HEMA) is een winkel waar je niet alleen je verse kreeft kunt kopen maar die ook ter plekke klaar kunt laten maken en kunt eten. Of je bestelt hem gewoon thuis op de bank en laat hem binnen 30 minuten bezorgen.

Mochten we vervolgens nog tijd over hebben dan bezoeken we nog een aantal andere New Retail locaties in het centrum van Hangzhou.

De Chinese provincie Sichuan staat bekend om zijn pittige gerechten en heeft een van de meest populaire keukens in China. Deze avond bezoeken we een Sichuan restaurant om uit te vinden hoe pittig we durven te gaan.

Hangzhou staat niet alleen bekend als thuisbasis van Alibaba, maar is bij Chinezen ook enorm populair om haar West Lake, het mooie meer waar de stad aan gelegen is en welke omringd is met traditionele bruggen, tempels en pagodes. We bezoeken de indrukwekkende Enduring Memories of Hangzhou show, een prachtig spektakel van beroemde Chinese filmregisseur Zhang Yimou.

Donderdag 25 maart 2021 – van Hangzhou naar Shanghai

Vroege vogels gaan op tijd ontbijten en lopen nog even naar West Lake om te zien hoe de lokale bevolking er ‘s morgens Tai Chi beoefent. De dag begint vervolgens echt met de laatste masterclass over mobiel betalen en New Retail. Deze ochtend vallen een hoop zaken die we de afgelopen dagen gezien en ervaren hebben op hun plaats.

Nadat we in het hotel zijn uitgecheckt brengt de bus ons naar Shanghai, maar onderweg staat er nog iets bijzonders op het programma. We willen je graag de contrasten in China laten zien en stoppen daarom bij een zogenaamd ‘Taobao village’. In dit soort plattelandsdorpjes zijn meer dan 10% van de huishoudens betrokken bij e-commerce op Alibaba’s online marktplaats Taobao. Vaak verkopen de lokale boeren daar hun producten aan de online shoppers uit de grote steden. Bij een kleine theefabriek zien we hoe e-commerce nieuwe welvaart brengt op het platteland. We hebben tevens een late lunch in het dorp.

Tegen de avond komen we aan in Shanghai, waar we overnachten in het Central Hotel (4 sterren) dat vlakbij de belangrijkste winkelstraat van Shanghai, Nanjing Road, ligt. Natuurlijk mag het beroemde uitzicht over de skyline van Shanghai niet ontbreken. Maar voordat we je meenemen naar The Bund introduceren we nogmaals een regionale keuken. Vanavond staat de Jiangzhe cuisine op het programma: de keuken van de Yangtze Delta en provinces als Jiangsu en Zhejiang.

Vrijdag 26 maart 2021 – Shanghai

De laatste dag in China breng je door in de metropool Shanghai. ‘s Morgens hebben we een gezamenlijke groepsdiscussie in een plaatselijk theehuis, waar we ook een theeceremonie meemaken.

In de middag zien we hoe Aldi in Shanghai winkels opent met een volkomen andere positionering dan in Europa en we lunchen bij Royal Patat, een onderneming van twee Nederlanders die hoge kwaliteit friet naar Shanghai hebben gebracht.

Vervolgens gaan we Shanghai’s belangrijkste winkelstraat, Nanjing Road, verkennen. Vanmiddag staat niet zo zeer meer in het teken van technologie en New Retail maar draait om het bezichtigen van enkele ‘flagship stores’ waar we zien hoe grote wereldmerken de Chinese middenklasse van Shanghai bedienen. Zo brengen we o.a. een bezoek aan de enorme Starbucks Roastery Reserve, waar bonen ter plekke worden geroosterd, en Nike’s House of Innovation 001. Onderweg pakken we een stukje lokale cultuur mee als we People’s Park doorkruisen en de gids je meer zal vertellen over de diverse activiteiten die de lokale bevolking in dit hart van Shanghai onderneemt.

De afscheidsmaaltijd vindt plaats bij hotpotketen Haidilao. Hotpot zou je kunnen omschrijven als een soort Chinese fondue, maar dan in bouillon in plaats van olie. Het is een van de meest populaire manieren waarop Chinezen tijd doorbrengen met vrienden en familie. Haidilao zelf staat bekend als een van de meest servicegerichte restaurantketens in China. Een belevenis op zich! En de kans is groot dat we na het avondeten de reis extra feestelijk afsluiten …

Zaterdag 27 maart 2021 – Amsterdam

’s Morgens rond 8 uur check je uit bij het hotel en brengt de bus je naar de internationale luchthaven van Shanghai, waar je om 12:15 terugvliegt naar Amsterdam en om 18:00 uur lokale tijd aankomt. Vervolgens kun je bijkomen van een intensieve maar leerzame en boeiende week in een land dat van enorme invloed is op de toekomst van de wereld.

Nota bene: De te bezoeken winkellocaties in de middagen zijn onder voorbehoud. In China gaan de veranderingen zo snel dat er continu nieuwe concepten ontstaan. Maar ook bestaande concepten verdwijnen. In onze ervaring wijzigt zo’n 25% van de te bezoeken locaties als deze enkele weken voor vertrek definitief wordt vastgesteld. We zorgen hoe dan ook voor een goed gevuld en boeiend programma.

Begeleiding door China Watcher Ed Sander

Tijdens de reis worden de lezingen en begeleiding van de winkelbezoeken verzorgd door Ed Sander. Ed is mede-oprichter van ChinaTalk, een organisatie gespecialiseerd in kennisoverdracht over China. Ed verzorgt voor ChinaTalk regelmatig gastcolleges in het hoger onderwijs en lezingen op marketingcongressen. Sinds 2018 verzorgt hij daarnaast ook studiereizen naar China.

Ed heeft een achtergrond in database- en online marketing. Hij is co-auteur van het prijswinnende boek Event Driven Marketing en de internationale opvolger Follow That Customer! en voormalig docent bij Beeckestijn Business School. In 2011 besloot hij twee jaar vrijwilligerswerk te gaan doen in China. Daar werkte hij als marketingconsultant voor een aantal non-profit organisaties in Xi’an en was tevens online marketingmanager voor het Xi’an International Business Forum. Ook gaf hij een aantal colleges aan de Shaanxi Normal University. In 2015 was hij bestuurslid van Guanxi.nl, de zakelijke netwerkorganisatie voor China.

Ed publiceerde ruim 150 artikelen over China voor websites als CustomerTalk, China2025.nl, CRTV en gedrukte media als China Nu en Asian News. Elk jaar bundelt hij deze artikelen in gratis te downloaden e-books waarvan er inmiddels 5 verschenen zijn.

Ed bezoekt China sinds zijn terugkeer naar Nederland nog op regelmatige basis. Niet alleen om zijn Chinese schoonfamilie te bezoeken of backpackend een nieuwe provincie te verkennen, maar ook om de nieuwste technologische ontwikkelingen aan den lijve te ondervinden. Hij spreekt de taal voldoende om zich in het dagelijks leven prima te kunnen redden.

Wat eerdere reizigers zeiden over de begeleiding:

Ed Sander kent China, hij ádemt China. Hij leidde MIX rond in Shanghai en Beijing en maakte ons wegwijs in de cultuur, de maatschappij en de economie. En hij toonde ons diverse New Retail-concepten. Liet ons zien hoe snel China evolueert. Hoe krachtig de platformen van Alibaba en Tencent zijn, hoe groot m-commerce is en hoe hard het groeit.
– Marc Nelissen (Uitgever MIXpress)

“Mijn reisbegeleider was Ed Sander van ChinaTalk. Hij heeft verstand van het Chinese internet, van mobile en new retail. En hij is inhoudelijk goed op de hoogte van de Chinese cultuur, want dat is uiteindelijk de context van alle digitale innovaties. Wanneer je écht China wilt beleven is Ed Sander van harte aanbevolen!”
– Jarno Duursma (Trendwatcher, Studio Overmorgen)

“Dank Ed voor deze reis. Essentieel voor mij was dat je ook jouw enorme kennis van de Chinese markt en cultuur inbrengt. Want ik ben ervan overtuigd dat dit onmisbaar is om goed te begrijpen wat hier nu precies gaande is en wat je van al deze ontwikkelingen mee kunt nemen. Ik kan het iedere retailer en marketeer die vooruit wil aanraden.”
– Michiel Rijshouwer (Managing Director, Persuade)

Prijs

  • De investering voor deze reis bedraagt €5.500,-* p/p (excl. BTW) (voor Focusplaza-leden €4.950,- excl. BTW)
  • De reis is gegarandeerd bij 15 deelnemers. Wordt dat aantal niet gehaald dan zal deze geannuleerd worden en krijg je het eventueel betaalde bedrag teruggestort.

De geoffreerde prijs is onder voorbehoud en gebaseerd op de huidige ticket- en hoteltarieven. Mocht daarin een wijziging plaatsvinden, dan zijn we genoodzaakt om deze door te belasten. Uiteraard word je hier op voorhand over geïnformeerd. 

De prijs is inclusief:

  • Intercontinentale retourvlucht (economy class)
  • Alle overnachtingen in 4- en 5-sterren hotels incl. ontbijt
  • Alle maaltijden inclusief bier, fris & Chinese wijn
  • Binnenlandse treinreizen (1e klasse zolang de voorraad strekt), transfers, busvervoer en metrokosten
  • Ondersteuning door lokale gids/tolk
  • Fooien voor gids, chauffeur en eventuele kruiers
  • Begeleiding, city safari’s en masterclasses door Ed Sander
  • Headset voor de rondleidingen
  • Bezoek aan het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad
  • Enduring Memories of Hangzhou show in Hangzhou
  • Informatieavond en informatieboekje

Prijs is exclusief:

  • Visumkosten
  • Persoonlijke uitgaven als souvenirs
  • Extra drankjes buiten maaltijden of westerse a la carte wijnen
  • Inentingen
  • Verzekeringen
  • Meerkosten bij afwijkende vluchttijden en/of -klasse

Interesse in deze reis? Neem contact met ons op!

Deze reis wordt mogelijk gemaakt door Focusplaza en ChinaTalk.

ChinaTalk is aangesloten bij de onderstaande verenigingen die extra zekerheid bieden. Klik hier voor meer informatie. Op deze reis zijn de algemene voorwaarden voor reizen van ChinaTalk van toepassing.